Företagshälsovård med tre kommuner
När behoven möts sparar en gemensam miniupphandling tid och slutresultatet blir högklassigt. Tre kommuner förenade sina krafter och konkurrensutsatte företagshälsovårdstjänsterna tillsammans — med framgång.
Kommunerna Konnevesi, Petäjävesi och Toivakka hade redan tidigare konkurrensutsatt företagshälsovårdstjänsterna tillsammans. När kontraktstiden närmade sig sitt slut var det skäl att tänka på framtiden. Det goda samarbetet sporrade dem att fortsätta tillsammans, men det återstod att bestämma på vilket sätt. Sist konkurrensutsatte kommunerna företagshälsovårdstjänsterna själva med hjälp av en konsult. Nu fanns det begränsat med tid och man önskade en så enkel lösning som möjligt. Toivakkas kommundirektör Helena Vuopionperä-Kovanen tipsade sina kollegor om Hansels gemensamma upphandlingar och Hansels kategorichef Jani Mäkinen och experten för upphandlingsstöd Anne Majalampi bjöds in för att presentera Företagshälsovårdens dynamiska inköpssystem, det vill säga DPS.
”Hansels DPS för Företagshälsovård erbjöd en färdig schablon som det var lätt att ta tag i. Personresurserna är alltid begränsade i mindre kommuner och all tidsinbesparing är värdefull. Det här tog visserligen också sin tid, men det gick betydligt snabbare än i den egna konkurrensutsättningen”, berättar Petäjävesis kommundirektör Mikko Latvala.
Goda slutresultat genom samarbete
Kunderna genomför sin egen minikonkurrensutsättning inom DPS. De tre kommunernas gemensamma minikonkurrensutsättning förutsatte naturligtvis också gemensamma mål.
”Utbudet av företagshälsovårdstjänster är synnerligen omfattande men de här kommunernas kravnivåer passade alldeles utmärkt ihop. En gemensam upphandling sparar resurser och gör givetvis anbudsbegäran mer lockande”, konstaterar kategorichef Mäkinen vid Hansel.
Under den tidigare kontraktsperioden hade alla tre kommuner gjort vissa mindre preciseringar i sina egna upphandlingskontrakt men man blev inte tvungen att ingå särskilt stora kompromisser i det nya paketet.
”Hos oss steg tjänstenivån en aning men den satsningen gjorde vi gärna. En bra företagshälsovård inverkar positivt på välbefinnandet i arbetet”, säger Latvala.
Assistenten är drivkraften för konkurrensutsättningen
Projektet startades på allvar hösten 2022 och målet var att det nya kontraktet skulle träda i kraft från och med början av 2023. Trots att tidtabellen slutligen fördröjdes med en månad kunde projektet fullföljas i raskt tempo. Latvala och Vuopionperä-Kovanen ansvarade för beredningen och Konnevesis kommundirektör Mika Pasanen för att konkurrensutsättningen fördes in i Hansels Assistent.
”Vi skisserade upp dokumenten färdigt till en viss punkt och skickade dem sedan till Hansels upphandlingsstöd för kommentering. Sedan kompletterade och omarbetade vi materialen utifrån responsen. Vi fick också gott om hjälp när vi hade preciserande frågor”, berättar Latvala.
Upphandlingsassistenten är Hansels avgiftsfria verktyg som kunden kan genomföra hela minikonkurrensutsättningen i, allt från anbudsbegäran till upphandlingsbeslutet. Särskilt ändamålsenlig är den för kunder som inte har tillgång till ett kommersiellt upphandlingssystem. Enligt Pasanen styrdes arbetet av Upphandlingsassistenten som efter den första förvirringen visade sig vara lätt att använda.
”Det gick snabbt och smidigt att starta konkurrensutsättningen och genomföra processen ända fram till upphandlingsbeslutet i Assistenten för upphandlingar”, säger Pasanen.
Kontraktsperioden på sex år med den utvalde kontraktsleverantören kunde starta i februari 2023.
”Vi ville ha en så lång kontraktstid som möjligt så att vi kan bedriva långsiktigt samarbete med leverantören. Just nu verkar allt vara riktigt bra. Vi är nöjda med konkurrensutsättningen och resultatet av den”, sammanfattar Latvala.
Det dynamiska inköpssystemet eller DPS
- Både kunder och leverantörer kan ansluta sig till kontraktet när som helst under kontraktets löptid.
- Kunderna väljer leverantör via en minikonkurrensutsättning.
- Hansel kontrollerar leverantörernas lämplighet, tillhandahåller kunderna ett brett utbud av färdiga underlag för minikonkurrensutsättning och stöder kunderna även under kontraktsperioden.
Företagshälsovård 2020–2026 -DPS
- Mångsidiga företagshälsovårdstjänster:
- lagstadgad förebyggande företagshälsovård
- sjukvård på allmänläkarnivå och övrig hälsovård
- tilläggstjänster som stöder företagshälsovården, till exempel digitala lösningar eller distanstjänster
- Kontraktstid fram till den 31.12.2026 (kundens upphandlingskontrakt kan gälla fram till den 31.12.2028)
Nästa: Hållbara upphandlingar
Intressant för dig
Utvecklingen av gemensamma upphandlingar
När det gäller konkurrensutsättningen i Handels gemensamma upphandlingar var 2022 något lugnare än året innan.
På webbseminarierna konkurrensutsatte vi, rättade till missuppfattningar och funderade kring hållbarhet
Våra populära webbseminarier fortsatte på kundernas begäran även 2022.
Hållbar renlighet
Inom renhållningsbranschen har miljöansvaret redan länge spelat en betydande roll.